کد مطلب:38216
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
ما در شهر تايباد مجالس عزاداري و يا مداحي مانند تهران و مشهد نداريم. مجالس سينه زني با حال و شور و يا مجالس جشن براي ائمه كه در آن دست زدن باشد، نداريم. مجالس عزاداري در اين جا خيلي مختصر است و از طرفي اهل سنّت به سينه زدن اعتراض مي كنند. اصولاً در اسلام سينه زدن و عزاداري يا دست زدن چگونه بايد باشد؟
عالمان و فقيهان اسلامي دربارة عزاداري و نحوة آن مطالبي فرموده اند و تمامي آنان اعمل از سنّي و شيعه در گريه كردن و عزاداري كه مشتمل بر كذب و دروغ و باطل نباشد اشكال نمي كنند.
امّا خدشه وارد كردن بر صورت يا سر يا سينه زدن يا پريشان كردن مو يا ريختن خاك بر سر و روشن كردن آتش بر سر قبرها مورد اختلاف بين شيعيان و سنّيان است. فقهاي اهل سنّت گرية بدون فرياد زدن را مباح دانسته اند و در گرية با صدا اختلاف نظر دارند.
از ديدگاه فقيهان شيعه جزع و نوحه سرايي به باطل و دروغ حرام است و پاره كردن گريبان و برخي اعمال ديگر مكروه است. گرية پيامبر بر حمزة سيد الشهدا و بر فرزندش ابراهيم، گرية فاطمة زهرا(ع) بر پدر و خواهرش، گرية امام سجاد در شهادت شهيدان كربلا و نوحه كردن حضرت زهرا(س) بر پيامبر همة اين موارد گوياي اين واقعيت است كه ندبه و نوحه سرايي براي كساني كه داراي ويژگي هايي هستند مانعي ندارد، بلكه مستحب است.امام خميني(ره) مي نويسد: گريه كردن بر اموات نه تنها روا است بلكه در هنگام شدّت حزن و اندوه مستحب مي باشد ولي سخني كه باعث غضب پروردگار شود نگويد، و نوحه سرايي خواه با شعر يا با نثر جائز است با اين شرط كه همراه با دروغ و محرّمات ديگر نباشد. بنابر احتياط واجب جائز نيست سيلي زدن به صورت، زخمي كردن، بريدن و كندن موي و فريادي كه بيرون از حد اعتدال باشد، همچنين پاره كردن لباس روا نيست جز براي پدر و برادر.[18]
حضرت امام(ره) در مورد عزاداري براي ائمه مخصوصاً سالار شهيدان فرموده است: ما بايد حافظ اين سنت هاي اسلامي، حافظ اين دسته جات مبارك اسلامي كه در عاشورا و صفر در مواقع مقتضي به راه مي افتند [باشيم]. تأكيد كنيم كه بيشتر دنبالش باشند. محرم و صفر است كه اسلام را نگه داشته است. فداكاري سيد الشهداء(ع) است كه اسلام را براي ما زنده نگه داشته است.[19]
بنابراين چون در عزاداري بر حضرت سيد الشهدا شعائر اسلامي برپا مي شود و در ساية عزاداري، اهداف عالية اسلام و اهداف امام حسين از قيام در برابر ظالم بيان مي شود و باعت تقويت روحية ظلم ستيزي مي شود، به فتواي مراجع عظام شيعه سينه زدن وعزاداري براي شهداي كربلا و ائمة اطهار جائز بلكه مستحب است.
البته در عزاداري از اعماليكه عنوان حرامي بر آن منطبق مي شود بايد پرهيز كرد و از اموري كه موجب سوء استفادة دشمنان اسلام و اهل بيت(ع) است بايد اجتناب نمود ولي ذكر فضائل اهل بيت و عزاداري به صورت دسته هاي سينه زني كه موجب زنده شدن خاطرة مظلوميّت امامان باشد مستحب است.[20]
سينه زدن و عزاداري نبايد موجب ضرر و زيان جسمي شديد شود بلكه به همان مقدار كه شعاير اسلامي حفظ شود و روحية حسيني بودن در مردم حفظ شود كافي است. دست زدن در جشن هاي اسلامي اشكالي ندارد ولي از كف زدن در مساجد و حسينه ها خودداري شود.
[18] تحريرالوسيله، ج 1، كتاب الجنائز.
[19] صحيفة نور، ج 9 ص 116.
[20] آيت الله تبريزي، استفتائات جديد، ص 455.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.